نقش تغذیه مناسب در رشد قدی کودکان

همان طور که می دانید رشد قد کودکان به شرایط مختلفی از جمله شرایط اقلیمی، تغذیه، ژنتیک و بستگی دارد که از مهمترین آنها نقش تغذیه در رشد کودکان می باشد و در دنیای امروزی به دلیل پیشرفت علم و بالا رفتن دانش عمومی افراد در مورد تاثیرگذاری تغذیه بر رشد کودکان، این موضوع بسیار مورد اهمیت قرار می گیرد.

نقش تغذیه در رشد قد کودک از چه زمانی آغاز می شود:

 به طور معمول رشد قد کودکان در دوره زندگی یعنی دوران جنینی و قبل از تولد شروع می شود که در این دوران چون تغذیه کودک بستگی به تغذیه مادر دارد ؛بهتر است مادران در این دوران از مواد غذایی موثر در رشد کودکان که بتواند اسید آمینه های ضروری بدن که ساختمان پروتئین ها را شکل می دهد مانند انواع گوشت بارنج، مرغ و ماهی، لبنیات و استفاده کنند.
 در دوران بعد از تولد نیز تغذیه کودک باید طوری باشد که تمام ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن برای رشد تامین شود و مصرف غذاهایی مانند انواع گوشت ها نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی و به عنوان منبع غنی و سرشار از پروتئین و شیر و لبنیات، میوه و سبزیجات و مورد توجه قرار بگیرد.
مواد مغذی مورد نیاز برای رشد قد کودکان
برای کمک کردن به رشد قدی کودکان بهتر است در رژیم غذایی آنها مصرف تمامی گروه های مواد غذایی مانند انواع گوشت ها، نان و غلات، حبوبات، سبزی و میوه که در آنها انواع ویتامین ها، پروتئین ها و مواد ضروری بدن از جمله موارد زیر وجود دارد؛ مورد توجه قرار بگیرد:
1.    پروتئین ها
پروتئین ها در تمامی ساختارهای بدن از جمله رشد ماهیچه ها، رشد مو و ناخن و . موثر می باشند و از جمله عناصر مهم تاثیر گذار در رشد قد کودکان به شمار می آیند و افراد می توانند با مصرف مواد پروتئینی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی، سفیده تخم مرغ، لبنیات و . اسید آمینه های ضروری بدن که واحد های به وجود آورنده پروتئین می باشند را دریافت کنند.
2.    روی یا زینک
 

یکی از املاح معدنی بسیار تاثیرگذار بر روی مقدار ویتامین روی در بدن می باشد که کمبود آن می تواند تاثیر مستقیمی بر روی کوتاهی قد کودکان داشته باشد. همان طور که طبق تحقیقات انجام شده است، تاخیر رشد 28 میلیون نفر از کودکان در دنیا مرتبط با کمبود میزان روی در بدن آنها می باشد و کودکان می توانند با مصرف کردن انواع گوشت گوسفند و ماکیان و همچنین حبوبات و غلات و انواع مغزها این ماده معدنی ارزشمند و تاثیر گذار در رشد قد کودکان را در بدن تامین کنند.
3.    کلسیم
کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی تاثیرگذار در افزایش رشد استخوان ها و همچنین استحکام آنها می باشد که فواید آن در مورد رشد و استحکام استخوان ها بر هیچ کس پوشیده نیست و ژاپنی ها توانسته اند در سال های 1950 تا 1970 با دریافت حداقل 600 میلی گرم کلسیم به صورت روزانه رشد قد کودکان و نوجوانان خود را افزایش دهند.
شما می توانید با قرار دادن غذاهایی مانند شیر و ماست و پنیر و همچنین سبزیجاتی مانند کلم و غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو در رژیم غذایی فرزاندانتان این ویتامین تاثیرگذار در رشد قد کودکان را به خوبی تامین کنید.
4.    آرژنین
آرژنین از جمله اسیدآمینه های ضروری بدن می باشد که نقش موثری در تحریک و آزاد شدن هورمون رشد در بدن و کودکان دارد که افراد می توانند به دو شیوه ی مصرف مواد غذایی و های شیمیایی و صنعتی موجود در داروخانه ها این ویتامین را دریافت کنند.
از جمله مواد غذایی غنی و سرشار از آرژنین می توان به محصولات گوشتی به  خصوص سینه بوقلمون، سویا، بادام زمینی خام، نخود و سبزیجات اشاره کرد.

 

5.    ویتامین D
ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن می باشد که باعث جذب بهتر کلسیم در بدن می شود و مصرف آن همراه با کلسیم می تواند نقش چشم گیری در سلامت بافت استخوان و در نتیجه رشد قد کودکان داشته باشد و از منابع غذایی ویتامین D می توان به گوشت انواع ماهی و میگو، تخم مرغ، قارچ، غلات، شیرگاو و شیر سویا اشاره کرد.
6.    ویتامین K
این ویتامین باعث تولید شدن یک نوع پروتئین استخوان به نام استئوکلسین می شود که با همراهی ویتامینK  و متصل شدن به کلسیم و فسفر موجود در بدن نقش موثری را در افزایش حجم توده های استخوانی و در نتیجه رشد قد کودکان ایفا می کند و از منابع غنی از این ویتامین می توان به انواع سبزیجات، پیازچه، کلم بروکسل، کلم بروکلی، فلفل قرمز و زردچوبه و مارچوبه اشاره کرد.
7.    منیزیم
یکی دیگر از ویتامین های موثر در رشد قد کودکان منیزیم می باشد که به وسیله تحریک غده تیروئید باعث ترشح هورمون کلسیتونین و در نتیجه تنظیم مقدار کلسیم در خون و همچنین فعالیت سلول های استخوانی می شود و در صورتی کلسیم و منیزیم به مقدار کافی در خون موجود باشند؛ رشد طولی رشد استخوان ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و از منابع منیزیم می توان به گوشت قرمز و سفید، شیر، بادام، تخم کدو، دانه ها آفتابگردان،میوه ها مثل موز، نخود فرنگی و ذرت اشاره کرد.


ای ار گوشت ، با ما بهترین باشید. کودکان ,ویتامین ,گوشت ,انواع ,مواد ,تغذیه ,مواد غذایی ,انواع گوشت ,مانند انواع ,تاثیر گذار ,رژیم غذایی منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

https://banehgallery.com/ دانلود رایگان فیلم و سریال با لینک مستقیم Charmy Land baylor5k HomePage اوج بندگی اداره تعاون روستایی شهرستان قروه فروش فلزیاب | طلایاب | معدن یاب | نقطه زن Bentonmlti47 daily