نمایش انتقال موازی اطلاعات فونتیکی. این شکل سمعک اتیکن برگرفته از شکل 5 در Liberman می باشد.

سومین خصوصیت سیگنال گفتاری، تغییر پذیری یا عدم ثبات آن است. ارائه ذهنی خلاصه یک جزء فونولوژیکی تغییر نمی کند. اما یک صوت گفتاری هر بار که تولید می شود بسیار تغییر می کند. عوامل متعددی باعث می شوند که یک همخوان یا واکه ثابت، یک هجای ثابت و حتی یک کلمه ثابت هرگز بطور ثابت تولید نشوند. 

اولا، بین گویندگان مختلف تغییر پذیری وجود دارد. آناتومی انسان ها بسیار مشابه است اما تغییرات بین فردی در اندام های تولید کننده گفتار افراد وجود دارد. درنتیجه، بسیاری از جنبه های سیگنال از جمله فرکانش پایه و خصوصیات طیفی واکه ها و همخوان ها بطور ذاتی بین گویندگان مختلف متفاوت است. در واقع، صدای هر فرد منحصر به فرد است و مانند اثر انگشت یا رتینای او مشخصه خودش می باشد. ثانیا، در خود یک گوینده هم تغییر پذیری وجود دارد. افراد گاهی سریع صحبت می کنند و در مواقع دیگر آرام حرف می زنند. گاهی با جویدن آدامس در دهان صحبت می کنند و گاهی زیر لب سخن می گویند یا من من می کنند (mumble)، گاهی فریاد می زنند و گاهی با احساس غم یا شادی صحبت می کنند. تمامی این متغیر ها بر سیگنال گفتاری تأثیر می گذارند و باعث می شوند سیگنال آتیکی مربوط به یک کلمه واحد، هر بار که ادا می شود بسیار متفاوت باشد حتی اگر توسط همان گوینده ادا شود. 

سومین عامل که سیگنال را متغیر می سازد نویز محیط است. ما به ندرت در محیط فاقد نویز صحبت می کنیم. اصوات و صداهای دیگر (موسیقی یا ترافیک) می توانند سیگنال گفتاری را بسیار تغییر دهند. یک گفته در یک اتاق کوچک آرام صدای متفاوتی با همان گفته در یک اتاق بزرگ پر سر و صدا یا صدایی که از اتاق دیگری می آید دارد. همان صدا در تلفن  بسیار متفاوت است و به علاوه انتقال تلفن نیز با توجه به ارتباطات و تجهیزات مورد استفاده بسیار متغیر خواهد بود. عامل چهارم که بر تغییر پذیری سیگنال اثر می گذارد بافت و محتوا است. تولید واج ها توسط واج های احاطه کننده آنها متأثر می شود و همانطور که در فصل 5 نشان داده شد تنها با انتقال موازی توصیف می شود. علاوه بر تأثیرات ناشی از واحد های فونولوژیکی و هم تولیدی، بافت جمله و کلمات مجاور نیز می توانند بر تلفظ موارد لغوی منفرد اثر بگذارند. 


بهبود کم شنوایی و کاربرد سمعک تغییر ,سیگنال ,گاهی ,صحبت ,تولید ,پذیری ,تغییر پذیری ,وجود دارد ,سیگنال گفتاری ,پذیری وجود ,بسیار متفاوت منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

شرکت طراحی سایت و سئو اهورا وب رونق تولید عاشقانه ای برای عشقم « فاطمه » ـ asheghane شیعیان الجزایر پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان فرش و مبل